Persediaan penting yang perlu dibuat pada masa kini ialah berkaitan persoalan keilmuan. Sejajar dengan abad ke-21 yang dikatakan abad ilmu dan teknologi maklumat, tentunya umat Melayu yang beragama Islam perlu lebih bersedia dalam aspek ini.
Di samping memantapkan diri dengan aspek-aspek ilmu yang bersifat fardu ain, umat Islam juga perlu mantap dan menguasai pelbagai bidang ilmu fardu kifayah, yang sering diungkapkan sebagai ilmu moden dan profesional. Sesungguhnya penguasaan terhadap keilmuan ini merupakan prasyarat yang perlu dipenuhi jikalau umat Melayu Islam ingin menjadi golongan yang berpengaruh pada masa kini dan juga akan datang.
Secara umumnya ilmu dalam tradisi Islam diklasifikasikan kepada dua jenis, iaitu yang disebut ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah. Ilmu fardu ain ialah ilmu-ilmu yang diwajibkan ke atas setiap Muslim yang akil baligh untuk mempelajari dan mengamalkannya. Ilmu-ilmu tersebut ialah ilmu yang berkaitan dengan persoalan asas Islam, iaitu akidah, syariat dan akhlak.
Ilmu fardu ain ini amat berkait dengan hal-hal pembentukan peribadi orang Muslim. Peribadi Muslim yang hakiki tidak akan dapat diwujudkan tanpa keteguhan akidah, kesahihan ibadah dan keluhuran akhlak. Imam al-Ghazali menghuraikan ilmu fardu ain ini dalam kelompok ilmu al-Muamalat, yang melibatkan ilmu tentang akidah (kepercayaan), fiil (perbuatan) dan tark (peninggalan). Ilmu yang paling utama dan wajib dipelajari oleh seseorang muslim ialah mengenai persoalan akidah. Ia menyentuh persoalan syahadah dan seluruh Rukun Iman, Islam dan implikasinya kepada kehidupan dan perlakuan manusia.
Ilmu fiil iaitu ilmu-ilmu yang berkaitan dengan penyempurnaan ibadat seseorang seperti tatacara bersuci, solat, puasa, zakat dan haji. Di sebalik amalan-amalan tersebut, terdapat hikmah dan rahsia tertentu yang memberi kesan kepada kehidupan manusia.
Manakala ilmu tark (peninggalan) ialah ilmu-ilmu yang wajib dipelajari yang melibatkan hal-hal yang wajib ditinggalkan oleh seseorang Muslim, seperti membunuh, berzina, minum arak, berjudi dan sebagainya. Termasuk juga di sini perihal sifat-sifat hati dan kejiwaan yang wajib ditinggalkan seperti sifat-sifat wujub dan keji yang lain. Untuk meninggalkan sifat dan perkara-perkara buruk tersebut, ia perlu juga mengetahui punca dan cara untuk menghindarinya.
Maka, jelaslah ilmu fardu ain adalah ilmu yang berkait rapat dengan pembentukan peribadi mulia seseorang insan yang berteraskan akidah, ibadah dan akhlak. Ilmu-ilmu ini akan membolehkan manusia menghayati tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah Allah s.w.t di muka bumi ini.
Ilmu fardu kifayah pula ialah ilmu-ilmu yang diwajibkan untuk dipelajari oleh masyarakat Islam secara kolektif bukan secara individu sebagaimana ilmu fardu ain. Ilmu fardu kifayah ini biasanya berkaitan dengan keperluan sesebuah masyarakat untuk mampu berdikari dan tidak bergantung kepada orang lain.
Cakupan ilmu fardu kifayah ini amat luas. Imam al-Ghazali telah menghuraikan beberapa bidang ilmu fardu kifayah, seperti ilmu perubatan untuk kepentingan kesihatan, ilmu hisab bagi urusan perniagaan, kewangan dan harta pusaka, ilmu perusahaan untuk menyelesaikan masalah makanan dan pemakanan, ilmu pertukangan untuk urusan tempat tinggal, pakaian dan seumpamanya, ilmu siasah untuk menguruskan hal ehwal pemerintahan, perjalanan hukum Allah s.w.t dalam masyarakat dan seumpamanya.
Penguasaan bidang-bidang ilmu tersebut dan beberapa bidang ilmu sains dan teknologi merupakan satu keperluan bagi menyempurnakan ibadat umat Islam. Misalnya ilmu astronomi begitu penting kepada umat Islam bagi menentukan arah kiblat, tarikh permulaan puasa dan Hari Raya, waktu wukuf, waktu solat dan sebagainya. Berdasarkan keperluan sedemikian umat Islam perlu gigih meneroka pelbagai bidang ilmu pengetahuan yang boleh menjurus umat Islam ke arah kecemerlangan.
Jelaslah ilmu fardu kifayah ini bukanlah hanya berkaitan dengan pengurusan jenazah, sebagaimana tanggapan sesetengah umat Islam. Tetapi cakupannya amat luas, iaitu seluas keperluan bidang ilmu tersebut kepada masyarakat.
Konsep ilmu fardu kifayah ini menonjolkan sikap Islam yang begitu terbuka kepada ilmu baru yang penting, di samping mengisytiharkan adanya penyusunan tugas dalam memberikan perkhidmatan kepada masyarakat.
Ia juga menunjukkan bahawa Islam mengiktiraf perbezaan kecenderungan dan kemampuan manusia dalam menguasai satu-satu bidang ilmu. Di sini manusia perlu meneroka dan mengembangkan potensinya dalam rangka menyempurnakan tuntutan fardu kifayah.
Sesungguhnya ilmu fardu kifayah adalah asas penting ke arah kemantapan sesebuah masyarakat. Dengannya sesebuah masyarakat itu boleh berdikari dan mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka sendiri.
Dengan penguasaan pelbagai bidang ilmu fardu kifayah ini, masyarakat akan mempunyai ciri-ciri kekuatan dan kemerdekaan. Masyarakat dan negara yang kuat, merdeka dalam erti kata yang sebenarnya mampu melahirkan tamadun yang unggul.
Dari sudut penyusunan ilmu-ilmu ini, jelaslah bahawa ilmu fardu ain perlu didahulukan kerana ia merupakan asas yang penting dalam pembinaan individu. Individu yang sempurna asas pembentukan peribadi itu perlu dimantapkan oleh ilmu fardu kifayah yang akan menyediakannya asas untuk berkhidmat dan memainkan peranan yang berkesan dalam masyarakat.
- Mohd Shukri Hanapi, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.